donderdag 12 april 2018

COLUMN AART DEKKER / VENETIË VS. DONAR WEL/NIET OP ZIGGOSPORT: Hey Leon, hey Ronald....Hoe Zit het Eigenlijk met de TV-Rechten van de Europese Wedstrijden?

Ik ben maar een simpele boerenlul, eentje bovendien met nogal wat gezondheidsproblemen en een niet al te geweldige privè-situatie. De eerste fase van mijn verhuizing is vandaag, en er moest gisteren nogal wat gebeuren dat ik niet in mijn eentje afkan, dus zou vriend Hans Emck om 16h langskomen voor de hoognodige hulp, in aansluiting zouden we samen de Kraker Reyer Venezia vs. Donar Groningen Live kijken...ik dacht op ZiggoSport. Voor alle zekerheid had ik een dag of twee, drie geleden alvast mijn Ziggo MediaBox ingesteld -de wedstrijd stond toen volgens mij in de EPG- dus dat kon alvast niet misgaan.

Maar woensdagochtend -toen ik het voor alle zekerheid ff checkte- kon ik hem in de EPG niet langer vinden...'Ach zal wel goed gaan...'

Voordat we aan de slag zouden gaan ging ik rond 13h nog even liggen, werd nog wakkergebeld door een of ander Call-centre dat “...mij echt niets wilde verkopen, maar toch een voorstel had dat ik niet zo kunnen weigeren...” wat ik natuurlijk toch kortaf deed, en toen legde ik mijn hoofd weer op mijn kussen...

Toen ik weer wakker werd...geen van mijn drie wekkers maakte geluid, maar buiten was het pikkedonker...dacht ik binnen een paar seconden “Shit, Hans..!?!”... Nadat ik zijn vrouw om ongeveer 22h40 wakker had gebeld, vertelde mijn vriend me dat hij meermaals had gebeld, geklopt, en weer gebeld, maar voor mijn slaapkamerraam -dat ik voor het geval dat open had gezet- hard moeten schreeuwen om mij uit mijn klaarblijkelijke Coma wakker te krijgen net iets te veer vond gaan, en dus weer op zijn racefiets onverrichter zake terug naar de andere kant van Den Haag was gefietst...en, Oh, ja: “Hij had die wedstrijd wel graag willen zien...maar dat was hem thuis ook niet gelukt...“

Wel keek ik in de vroege ochtend nog even in mijn AD-proef-abonnement-krant van woensdag; die gaf de wedstrijd als 'Te spelen in MartiniPlaza' (sic...), en vermeldde ook de Uitzending via ZiggoSport.

Ik direct hard aan het werk om de achterstand een beetje goed te maken, maar zo rond middernacht was ik wel toe aan een korte pauze, wat te drinken en een klein ontbijtje. Gelegenheid om gelijk eens te kijken of de uitzending op de Ziggo MediaBox stond?

Uitkomst: Nee! Slechts twee samenvattingen Champions League Voetbal, die ik zeker niet ingesteld had voor opname.

Toen maar eens kijken of ik de wedstrijd dan zou kunnen vinden voor Uitgesteld Kijken..?

Alle ZiggoSport-kanalen geprobeerd; Nee dus! Wel in het bewuste tijdslot op een ander ZiggoSportkanaal een tekst “Niet beschikbaar voor delayed kijken” (o.i.d.)

Nou, dan Nieuwsuur maar, en zo kwam ik te weten dat Donar tegen de Italiaanse Nummer-2 doodleuk bij Rust op een voorsprong stond en uiteindelijk met 10 punten verschil verloren had...niet slecht!

Beste Leon, Ronald -Hey, hey! (Dit is Scandinavisch voor 'Hoi, hallo, etc'). Jullie zijn stukken beter ingevoerd dan ik, en Leon, jij gaf in onze conversatie 'Hey Leon, hey Aart(2) van eerder deze week al aan dat er e.e.a. speelde wat betreft TV-rechten; zien jullie kans om ons Brave Burgers, Sport- en (al dan niet echte) Basketball-Liefhebbers uit te leggen hoe dit allemaal zit?

Misschien ligt het aan mij; maar juist voor die eventualiteit ben ik best benieuwd hoe het anderen die zich verheugd hadden op de wedstrijd, en abonnee bij ZiggoSport zijn vergaan is.

Hebben jullie de wedstrijd gewoon volgens programma kunnen bekijken?

Of niet; wat heb je dan gedaan?

En waren er mensen die -net als ik- dachten dan tenminste de Re-run te kunnen bekijken, en toen ontdekten dat dat dus ff niet door ging? En Wat jullie daar van vinden?


Ik ben benieuwd!

Vriendelijke groeten,

AART DEKKER


Hey Aart, Antwoord van Ronald van Dam:
Ziggo heeft geprobeerd de eigen live uitzending van donderdag 19 april te ruilen met een Italiaanse zender (weet ff niet welke) dan wel de club zelf. Dat is gebruikelijk in dit soort gevallen. Maar er kon geen ‘fatsoenlijk’ signaal met drie camera’s en titels worden gegarandeerd. Dus durfde Ziggo ‘de gok’ niet aan.



Ik heb zelf bij Podium-tv gekeken. Die hadden een eigen crew op locatie en dus ook de beelden op hun site.



Greetz,
Ronald van Dam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten