maandag 18 september 2017

PREVIEW PLAY-IN DONAR CHAMPIONS LEAGUE / COLUMNIST AART DEKKER: Een Preview op de Fiba Champions League Play-In van Donar – Een Ongekende Reeks Wedstrijden; Te Vroeg?





Een ongekende Serie Internationale Wedstrijden:




19-9-2017 20:00h Donar Groningen vs. Vytautas(LTU)
21-9-2017 17:30h Vytautas(LTU) vs. Donar Groningen

24-9-2017  Donar Groningen vs. Bakken Bears(DNK)
26-9-2017  Bakken Bears(DNK) vs. Donar Groningen

29-9-2017  Donar Groningen vs. Estudiantes(ESP)
2-10-2017  Estudiantes(ESP) vs. Donar Groningen

Voorbij voor het begonnen was...nee, ik heb het niet over het Europese Seizoen van Donar Groningen 2017-2018...

Op de avond dat ik begon te schrijven aan mijn Preview-Column op het Internationale Seizoen 2017-18 van de eerste -en nog steeds enige- Nederlandse Basketball-club aan de Fiba-Europe Champions League, speelde Feyenoord voor het eerst in veel meer dan een decennium weer eens een wedstrijd aan de UEFA Champions League, een wapenfeit dat natuurlijk -net als het Landskampioenschap van 2017- in bijna alle Media voorafgaand aan die eerste wedstrijd werd uitgekauwd... Ik had de TV beneden aangezet, wilde achter mijn bureau eerst nog wat losse eindjes afmaken...zette de Radio-1-stream aan en hoorde iets van '...nog geen vierde treffer...', dacht dat het over een andere wedstrijd moest gaan, liep naar beneden...en zag daar dat het wel degelijk 0-3 stond voor Manchester City...
Goed, Feyenoord speelt in de Groepsfase van de Champions League Voetbal 2017-2018 -als voorlopig laatste Nederlandse club?- en het is dus nog niet 'voorbij', maar de rest van die eerste helft leek het aan de lichaamstaal van de Feyenoordspelers wel 'een beetje' voorbij...

Ajax stond een paar maanden geleden in de Finale van de UEFA Europe League, en als ze die -tegen Manchester United in het Zweedse Solna- zouden hebben gewonnen, dan hadden ze afgelopen week ook in de Champions League mogen uitkomen. In plaats daarvan moest er nu een Play-In-serie goed worden doorstaan...dat lukte niet, sterker nog; Ajax moest vervolgens een Play-In spelen voor UEFA Europe League, en ook die liep niet goed af... Datzelfde lot trof ook PSV en FC Utrecht, waardoor 'Voetballand bij uitstek Nederland' nu nog slechts Feyenoord en Vitesse 'Europees Bekeren', en hun vooruitzichten zijn dus ook nu al niet al florissant meer...

Ik denk dat iedere Basketball-liefhebber er direct voor zou tekenen als wij nog twee clubs in Europese Competitie zouden hebben op dit moment, want er schreef er ook dit seizoen weer slechts eentje in; Donar Groningen, en die club moet een uiterst veeleisende en zware Play-In spelen om zelfs maar in de Groepsfase van het derde niveau Europese Club-competitie spelen.

Wat is er aan de hand, dat het voor Nederlandse Team-sport-clubs zo moeilijk blijkt om 'een beetje mee te mogen doen'?

Ik denk dat je daar heel kort twee dingen over kunt zeggen:
  1. 'Het Grote Geld Regeert' in de twee 'Grootste Teamsporten in Europa', misschien dat je het zelfs door kunt trekken naar nog meer Teamsporten...
  2. De Nederlandse Sportcultuur en de opstelling van de Landelijke Media zijn dusdanig, dat het zelfs voor een rijk en ontwikkeld, middelgroot Europees land heel erg lastig is om te concurreren met grotere landen en landen waarin de sportcultuur anders is en/of de belangrijkste Media zich anders opstellen.
Voer voor (weer heel wat) discussie denk ik, en die moet ook zeker gevoerd worden, alleen dat ga ik nu hier niet doen; dan wordt dit verhaal veel te lang...

Er is ook nog wel het nodige te zeggen over wat er gaande is binnen het Europese Basketball; een ongekende machtsstrijd tussen de min of meer autonoom opererende EuroLeague Basketball en de Fiba(in Europa). Dat is een verschil tussen het Basketball en het Voetbal – ook al is de uitwerking vrijwel gelijk. En dan is er nog een groot verschil tussen die twee sporten; het Voetbal kent geen NBA. Over dit onderwerp ongetwijfeld binnenkort meer!

Een opmerking nog, voor ik verder ga met 'Donar Internationaal' dit seizoen. Er is nog wel een overeenkomst tussen Ajax en Donar: beiden deden het Internationaal dus relatief heel goed vorig seizoen, en beiden werden voor dat seizoen nu niet bepaald beloond met een gemakkelijker schema in de respectievelijke Play-Ins voor dit seizoen. Donar moest vorig seizoen Tartu Rock(EST) en Bakken Bears uitschakelen om zich de toegang tot de Groepsfase Fiba Champions League te bevechten, dit seizoen is die route dus Vytautas, Bakken Bears en Estudiantes..! Over Ajax zal ik het verder even niet hebben.

Wat je wel kunt concluderen is dus: dat 'de Competitie dus Internationaler wordt!'

En je kunt gaan zitten mokken als een soort van Calimero...of je kunt ervoor kiezen om de strijd aan te gaan...en dat is wat Donar Groningen te doen staat.
Belangrijker nu -voor dit moment- is: doen wat je kunt doen om zo goed mogelijk mee te doen, gegeven de geldende randvoorwaarden. Dat is in ieder geval: jezelf zo goed mogelijk voorbereiden. En misschien ook: zorgen dat je zoveel mogelijk ervaring in je team hebt, en ook als team als geheel hebt, om de competitie aan te kunnen gaan.

Dus is de eerste vraag – dit stuk is tenslotte bedoeld als Preview op het Europese Seizoen van Donar: hebben de Groningers gedaan wat binnen hun mogelijkheden ligt om hun kansen zo groot mogelijk te maken?

Donar is al jaren een behoorlijk ervaren team. Voor wat dit seizoen betreft vind ik het vooral jammer dat de club blijkbaar niet in staat was om een speler als Chase Fieler te behouden. En er is al een paar seizoenen sprake van behoorlijk was continuïteit in Groningen waar het gaat om de samenstelling van het team; het antwoord op bovenstaande vraag is dus dat dat redelijk gelukt is.

Betekent dat dat we veel mogen verwachten van Donar? Bijvoorbeeld dat de club er dit seizoen wel in gaat slagen om door te dringen tot de Groepsfase van de Fiba-Europe Champions League?

Ik hoop van wel; gezien de mogelijk derde tegenstander -Estudiantes uit Spanje- is 'eisen' zeker te zwaar gesteld, en ik zou er eerlijk gezegd ook mijn geld niet op durven te zetten dat ik 'verwacht' dat het de Groningers zeker gaat lukken. Maar uitsluiten doe ik het zeker ook niet; en als 'Groningen' -en dan bedoel ik niet alleen het team, of de club Donar, maar zeker ook het Groningse Publiek en misschien wel de hele Stad!- in een Winning Mood komt, een soort van Roes...wie weet wat er dan mogelijk is...

Stel dat het ze gaat lukken... Dat zou betekenen dat er echt punten gescoord worden, punten die ervoor kunnen zorgen dat er volgend seizoen een gemakkelijker pad naar diezelfde Groepsfase komt voor Donar zelf. En het zet ook weer wat deuren op een kier om volgend seizoen met meerdere DBL-Clubs Europees aan de gang te kunnen.

En dat verhoogt dan weer het niveau in de DBL, en zeker in de DBL-Play-Offs; kortom, er wordt een positieve spiraal ingezet voor het totale Nederlandse Mannen-Club Basketball, en dat zou -negen jaar nadat de vorige onmiskenbaar opgaande beweging bruut werd afgekapt door de Financiële Crisis, die het Nederlandse Basketball wel erg hard onderuit haalde- een mooie verdienste zijn van de Groningers voor het hele Nederlandse Basketball, en iets wat heel hard nodig is, juist in het Mannen Club-Basketball. En met ons nationale voetbal op het huidige 'sudderstandje' zou een mooie Europese Campagne van Donar wellicht ook voor een doorbraak(-je) aan aandacht van onze Nationale Media met zich mee kunnen brengen...wie weet...

Heb ik nog een factor niet uitdrukkelijk genoemd: het in Groningen vaak Fantastische Publiek. Te vaak heb ik de laatste jaren moeten schrijven dat het publiek het -te veel- had laten afweten. Het publiek als Zesde Man is -zeker in het Basketball- echt een factor van het allergrootste belang! 

Dus Groningers, maar zeker ook Echte Basketball-Liefhebbers van elders in Nederland: laat het niet voorbij zijn voor het begonnen is - juist aan het begin moet het (Groningse) publiek de ploeg er doorheen trekken!

Ik ben in Groningen toch een relatieve buitenstaander -het ritje Den Haag-Groningen vice-versa, houdt voor mij (als nu nog inwoner van Den Haag) toch 500 zware kilometers in, dus ook ik doe dat niet elke twee weken- maar ik vond de omslag in het denken van (de meerderheid van) het publiek vorig seizoen opvallend en positief; waar ik voorheen vaak geluiden hoorde als 'We hebben helemaal niets te zoeken in Europa', voelde ik vorig seizoen steeds meer iets van 'Leuk! Europees Basketball!', en die omslag zie ik graag doorzetten in Groningen, en daarna natuurlijk ook graag overal elders in het Nederlandse Basketball gebeuren.

Nog even iets over het niveau van de Fiba Champions League in dit seizoen: er doen op dit moment 56 teams mee. Ik noem er een aantal: AEK, PAOK, Saratov, Novgorad, Krasnoyark, Banvit, Brussel, Oostende, Antwerp, Olimpija, Benfica, Bosna Sarajewo, Nymburk, Tbilisi, Joventot Badalona, Tenerife, Estudiantes, Murcia, Oldenburg, Ludwigsburg, Bonn, Bayreuth, Hapoel Holon, Chalon, Nanterre, Strassbourg, Avellino, Venezia, Minsk, Cluj-Napoca, Ventspils en Klaipeda...dat zijn echt geen kinderachtige namen! Een aantal van deze clubs deed nog niet eens zo heel lang geleden mee in de EuroLeague, sterker nog; er doen clubs niet mee in deze, maar in de Fiba EuroCup -dus nog een Beker lager!- die recent nog meededen aan de EuroLeague. Dat betekent dat jezelf -als Donar zijnde- wel plaatsen, een geweldige stap zou zijn, met fraaie namen in MartiniPlaza (en wellicht andere Noordelijke Hallen)!

Zou het niet lukken...ach; te vroeg...eerst maar eens zien of het niet gewoon wel lukt!

Maar ik schrijf dus niets teveel als ik stel dat: er aanstaande dinsdag -en hopelijk de twee weken erna- dus wel iets op het spel staat!

Dus ik verwacht eigenlijk niets minder dan een uitverkocht en kolkend MartiniPlaza aanstaande dinsdag!


AART DEKKER

Ik stelde ook Coach Erik Braal nog een aantal vragen, zijn antwoorden volgen snel hierna.

Nog wat Links naar berichtgeving over de voorbereiding van Donar Groningen:





De laatste loodjes van de Oefencampagne:
http://www.basketballleague.nl/nieuws/3429 @Okapi Aalst




Geen opmerkingen:

Een reactie posten