donderdag 7 september 2017

INTERVIEW IVICA SKELIN / RECORD PAU GASOL / ORANJE ARMADA EK'S/WK-QUALIFIERS / COLUMN/DAGBOEK AART DEKKER / FIBA EUROBASKET 2017: Dagboek uit Cluj-Napoca, Roemenië(5) – Maandag 4 t/m Donderdag 7 september 2017 – 'Goofy' Pau Gasol

U ziet het; mijn Dagboek-afleveringen zijn inmiddels niet meer dagelijks, en overspannen een steeds groter aantall en uren, dagen zelfs...

Hoe dat komt?

Omdat -hoe mooi het ook is om een Groot Basketball Event als EuroBasket bij te wonen, en zelfs als dat in de relatieve luxe van een plaats op de Media-Tribune is- het toch gewoon best zwaar is om zo'n week lang iedere dag drie wedstrijden te volgen -dat kost je namelijk zo'n ruime acht uur, en met je laatste geschreven stukje afronden en on-line zetten zelfs nog meer-, en als je dan ook nog met collega Arie Int Veld een Live-Talk-Show'tje maakt, dan kan het wel zo'n elf(11!) uur duren voordat je terug bent in je hotel...dat is voor een gezond iemand al erg zwaar -want denk niet dat we hier relaxed die wedstrijdjes zitten te kijken; ik denk dat ik eigenlijk aan een stuk hard aan het werk ben, met soms alleen even een korte pauze om wat te eten, als dat er dan nog is tenminste...- voor iemand die chronisch ziek is zoals ik is het zoveel te zwaar dat ik de rustdagen ook echt grotendeels slapend op die hotelkamer heb doorgebracht...en dan nog, als ik dit weekend thuis kom, dan zal ik zeker een aantal dagen fors bij moeten slapen...

Niemand hoeft mij zielig te vinden; dat doe ik zelf ook niet. Maar ik beschrijf het omdat ik een realistisch beeld wil geven van 'de Life-Style die Internationaal Basketball' heet. Een stijl van leven die ik nu juist probeer te promoten onder Nederlandse Basketball-Liefhebbers! Bereik ik dan niet net het omgekeerde van wat ik wil -meer en meer mensen warm maken om ook deze Grote Internationale Basketball-Toernooien te gaan bezoeken? En dat zelfs te doen als er geen Oranje deelname is? Dat denk ik niet; als een Echte Basketball-Liefhebber het eenmaal heeft meegemaakt, dan wil hij/zij dat vaker, zeker als er een aanleiding voor is.

Aanleiding?

Nou ja de meest voor de hand liggende 'Aanleiding' om de knoop door te hakken en te gaan zou natuurlijk Oranje van kleur zijn... Om on-line Game-tickets te kopen -daar moet je nogal eens op tijd bij zijn! Zet dat dus op je checklist voor het geval dat- , de Reis uit te stippelen -kan je rijden? Of wordt het Vliegen? Ga je in een Hotel, Hostel of AirBnB? Of wordt het een plekje op een Camping-, Vakantiedagen opnemen, etc, Etc...

De meest voor de hand liggende Aanleiding is natuurlijk als een Oranje Basketball Team zich heeft Gekwalificeerd. Vroeger gebeurde dat nog weleens, tot 28 jaar geleden is dan mijn 'vroeger'...

Zagreb 2015 was dus zo'n Aanleiding. Ik heb daar middels een Facebook-group -'Orange Fever Travel&Support Club' geprobeerd een push aan te geven: "Mensen, grijp de kans en ga naar Zagreb! Je krijgt er absoluut geen spijt van als je dit advies opvolgt!" De Gedachte erachter: 'als mensen elkaar helpen bij de practische aspecten van het naar een Groot Internationaal Kampioenschap, dan wordt de drempel lager, en maken mensen elkaar warm om ook te gaan'.

Mijn doel was -en is eigenlijk nog steeds- Minimaal 1.000 Knotsgekke in Oranje gehulde Echte Fans; dus mensen die door dik en dun achter het Team blijven staan en door moeilijke momenten sleuren'. Ik was in Zagreb in 1989 en in 2015 als 'gewone fan' en dus niet als journalist, en toen ik van Eric Buis ergens de opmerking las dat hij mij in Amsterdam Oranje in Zagreb hoorde aanmoedigen, wist ik dat ik alles had gedaan wat binnen mijn macht lag...

Er waren er daar (in 2015) nog lang geen Duizend -van die Echte Oranje Fans- maar het viel me nog niet eens tegen; die 200 minimaal en maximaal 300 M/V die erbij waren...

Iemand die erbij was en nu spijt heeft?

Nee, dacht ik wel...dus volgende keer wel die Duizend?

Laten we wel wezen: IJsland met 320.000 inwoners had er Duizend in Helsinki!
Dan moeten wij -met 17.000.000 immers- er toch wel Duizend (of meer!) op de been kunnen brengen..?

Maar -ik schrijf het deze week niet voor het eerst- dan moeten onze Mannen de komende zes Windows overleven, en dan nog wordt het 2019 voor ze op een Groot Kampioenschap kunnen staan; het Wereld Kampioenschap in China!

En anders/of ook in 2021 op het EK..? In Nederland misschien wel? Dat zou heel erg helpen..!

Eerst 2019 dan maar... Ook dat schreef ik eerder: te beginnen op 23 November 2017 in Almere:

Topsport Centrum Almere: Orange Lions vs. Kroatië

Die zaal moet vol!
En niet zomer vol; hij MOET Stampend,
Oranje-Gloeiend en Kolkend,
en SNIKHEET VOL zijn!!!

Ik weet wel een bandje dat voor de Goede Vibes kan zorgen - ze wonen in Almere,
dus dat scheelt alvast in de reiskosten:


DVBBS & Borgeous - TSUNAMI (Original Mix)

Goed we nemen het een(1) Window per keer, wedstrijd, voor wedstrijd dus; maar daarna in Februari in MartiniPlaza Groningen, en dan sluiten we het Seizoen 2017-2018 af in de Maaspoort in Den Bosch. En dan vind ik eigenlijk dat we in 2019-2019 dus door zouden moeten naar bijvoorbeeld Ahoy Rotterdam, en vervolgens naar bijvoorbeeld de Ziggo Dome..! Want; als Antwerpen een keer per jaar voor de club Antwerp Giants met meer dan 10.000 M/V het Sportpaleis vol heeft, dan moet Nederland toch zeker zo'n aantal op de been kunnen krijgen voor de Orange Lions!?!

Maar ik vind 2019 toch nog wel wat ver weg; er moet 'In Den Vreemde' geoefend worden, en ik heb wel een ideetje -zonder trouwens te weten waar dat A-EK terecht gaat komen-  maar zoals al mijn lezers inmiddels wel zullen weten: De Mannen-U16 van 2017 hebben zijn als Tweede Oranje Basketbal Mannen Jeugd Team Ooit (in de moderne tijd) gepromoveerd naar de A-Divisie!

Van alle mogelijke Promoties is dat -die U16- de belangrijkste; ideaal zou zijn in 2018 ook zowel de MU18 en de MU20 naar de A-Divisie, maar mocht die kortste weg niet gehaald worden, dan kan deze lichting er hopelijk voor zorgen dat uiterlijk over vier jaar ALLE Jeugd Orange Lions op A-Divisie-Niveau komen!

Daar zijn voorbeelden van; dat is bijvoorbeeld de Poolse lichting van Karnowski(Gonzaga, Polen) gelukt; die pikten en passant ook nog -ergens onderweg naar het A-Team- een Medaille op een WK mee...

Maar: 'Er Komen' is Een(1!) ding, 'Er Blijven' een tweede...met andere woorden, dat is misschien nog wel moeilijker!

Dus de MU16 van 2018 verdient alle mogelijke Support om dat wapenfeit te bewerkstelligen - dat is nog nooit een Oranje Lions Jeugd Team gelukt.

En ik stel: zo'n MU16 A-Divisie Europees Kampioenschap is een 'ECHTE AANRADER!'

Er zullen misschien mensen zijn die denken:
"Wat moet ik daar? Een beetje naar Basketballende Jochies kijken?!? Dacht het niet..."

Ik denk dat ik mezelf de op dat niveau 'Meest Ervaren Basketball Kenner van Nederland mag noemen' -ik heb namelijk de MU16-A-EK's van 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 (en daarna ook nog wel wat stukjes van toernooien), van A-Z Live bijgewoond, en er minimaal zo'n vier wedstrijden per dag intens gevolgd en geanalyseerd - in het algemeen van de beste speler van elk team tot en met de twaalfde op de bank.

MU16-Basketball op dat niveau hoort bij het Mooiste Basketball dat er Te Zien Valt in de Wereld!!

Waarom?

Omdat MU16-spelers op dat niveau al heel volwassen basketball kunnen spelen, maar nog niet zijn verpest door Roem en Geld; het is dus Prachtig Basketball, Intens en vooral PUUR!

En als we dan ook nog eens de mazzel zouden hebben, dat het in een Echt Groot Basketball-land georganiseerd zou worden...Litouwen of Spanje bijvoorbeeld...dan is het helemaal Perfect..!
En dan moet een ieder maar individueel de afweging maken of het bij alleen een Oranje-wedstrijd per dag blijft, of dat het een dagelijkse onderdompeling wordt in Full-time Basketball, negen uur per dag dus... De middenweg; een Oranje-wedstrijd en dan in de aanloop naar de Eliminatie-wedstrijden wat Krenten uit de Pap, is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. Tegen de tijd dat de Kwart-Finales op het Programma staan, ga je vanzelf meer wedstrijden kijken, dat beloof ik je!

Nog mooier -maar daar durf zelfs ik nauwelijks van te dromen- in 2018 het MU16-A-Divisie-Toernooi in Nederland!

Ik geef het de Heren en Dames-Bobo's maar even ter overweging mee, het zou kunnen...

Maar anders: een Oranje Armada naar de  MU16-A-Divisie in 2018!!!

Pau Gasol wijst -symbolisch- zijn Record-brekende Punten na tegen Hongarije...(Foto: Fiba.com)

Nu nog ff terug naar 'Goofy', en wat die te maken heeft met Pau Gasol...

Terwijl ik dit schrijf, scoort Pau Gasol de punten die hem voorbij Tony Parker Junior brengen als Topscorer Aller Tijden op EuroBasket!

Topscorer Aller Tijden van EuroBasket worden tijdens de 'Uitwedstrijd' tegen Hongarije -altijd lastig!- dit is hooguit een half geintje, het klopt gedeeltelijk nog ook: de Hongaren kwamen, precies volgens het scenario dat ik collega Arie van te voren had geschetst, in het begin van Kwart-4 zelfs bij tot -5 punten, daar was buiten Kroatië helemaal niemand zelfs maar op een lichtjaar afstand bij in de buurt gekomen.

Maar goed, Spanje won, en Pau Gasol passeerde Tony Parker die dat Record de vorige keer afpakte van Dirk Nowitzki, ik schat zo dat die het in Berlijn pakte, maar dat weet ik nu weer net niet helemaal zeker...een lekker 'Huiskamervraagje' misschien?!?

Pau Gasol pakte dus dat Record, relatief vroeg in wat waarschijnlijk zijn laatste EuroBasket is, misschien zelfs wel zijn allerlaatste Grote Toernooi . (Punt dus!)...

Meer over dit Wapenfeit: Fiba.basketball/eurobasket/2017/news/pau-gasol-becomes-all-time-leading-scorer-in-eurobasket-history'

En waarom nu 'Goofy'?

Pau Gasol is misschien wel de Grootste Ster die het op Een Na Beste Basketball-land ter Wereld heeft voortgebracht; zijn carrière op Top-niveau overtreft de 20 jaar inmiddels ruim, en toch...hij blijft altijd een beetje 'the Whiner' die hij al jong ook al was -"hey Ref, zag je dat niet; dat was een Fouuut!"- maar ook, en dat is misschien wel het meest opvallend, een beetje verlegen onder de loftuitingen; het is zeker een heel intelligente man, vrij sociaal ook lijkt het me van een afstandje, en toen de Arena-speaker voor de vierde keer aandacht vroeg voor het feit dat deze Grote Ster de Allerbeste Scorer op EuroBasket Ooit was geworden, had hij echt iets van 'Moet dat nou echt nog een keer? Nu is het wel genoeg geweest hoor!' Dat deed me aan 'Goofy' denken, en het kostte niet veel tijd een bijpassende pose van Goofy zelf te vinden...

Wat kun je de komende dagen nog van mij (en van Arie Int Veld) verwachten?

Ik denk dat dit mijn op-een-na-laatste Dagboek van EuroBasket uit Cluj-Napoca zal zijn...

Er volgen in ieder geval nog:

-de iBasketball-Live_Talk_Show ('Late, very Late!', voor ons dan,maar voor jullie in Nederland rond 22:45hrs, maar ook altijd later terug te kijken!) zal vanavond ook de laatste van dit EK zijn voor Arie en mijzelf...

-nog een Wrap-up Dagboek

-een beschouwing over het Roemenië voor zover we dat hier hebben zien spelen, in relatie tot de Orange Lions, die (hier in Cluj-Napoca?) in Roemenië op 26 November hun eerste Uitwedstrijd in de WK-Qualifiers moeten gaan spelen en...eigenlijk ook moeten winnen!

-de twee gezichten van Ricky Rubio

-een Video-Interview met een van de Fiba-organisatoren hier in Cluj-Napoca; Sinan Taze, komt uiterlijk zondag online op iBasketball.nl.


Het aangekondigde video-Interview met voormalig Donar-Coach en huidige Assistent van Aleksandar Petrovic van Kroatië, Ivica Skelin, staat inmiddels on-line op iBasketball.nl.

Nog genoeg werk aan de winkel dus voor ons!
En genoeg te kijken en lezen voor jou!

Groeten uit Cluj!

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten