woensdag 11 januari 2017

DBL / NEW HEROES DEN BOSCH VS. BSW WEERT / COLUMN AART DEKKER: New Heroes Den Bosch vs. BSW Weert - Onverwacht Spannend!

Ik heb van het DBL-Seizoen 2016-2017 nog niet heel veel gezien. Toch heb ik nog wel iets te melden over het eerste deel van de reguliere competitie. Ik hoop daar binnenkort nog een keer voor te gaan zitten, die 'Wrap-up' houden de lezers van mijn stukjes nog even tegoed...

Tot nu toe had ik Landstede Zwolle alleen nog maar op beperkte schaal op TV(Zwolle), of helemaal niet(BSW Weert) zien spelen. Daar komt bij dat een van de eruit springende verhalen van het reguliere seizoen voor de Kerst natuurlijk de wederopstanding van Den Bosch was; bijna vanuit de eigen as, naar nu toch weer een team dat in principe mee moet kunnen doen voor een zoveelste Titel.

Ook al zat ik wat krap kwa tijd, ik vond toch dat Den Bosch vs. BSW Weert op deze dinsdag-avond om twee redenen een te mooie gelegenheid om te laten passeren:
-wilde nu toch eindelijk BSW Weert wel graag eens zien, en
-ook het verhaal van de 'Ontwikkeling van de New Heroes' zoveel mogelijk volgen dus,
met als doel tegen de Play-Offs een gefundeerde Preview voor die eindstrijd te kunnen maken, en ondertussen bijzondere krenten uit de pap te vissen die ik columnwaardig vind.

Door druk verkeer, en nog wat bijkomende vertraging kwam ik in de Rust binnen.
Het stond toen 40-30, en het verschil was dus 10 punten; dat leek niets om je over te verbazen...

Na de Rust bleef het een beetje om dat verschil heen schommelen; Den Bosch kwam wel wat verder op voorsprong, maar veel meer werd het niet. En BSW Weert speelde -zoals de wedstrijdverhalen en stats tot nu vaak beschreven- gewoon goed; het speelde volle bak, lekker snel en zonder angst.

En toen werd het -in het Vierde Kwart, ineens, mede door gemiste Free Throws van de Bosschenaren- spannend; het verschil werd 6 punten, en toen ineens 3...
En uiteindelijk, met 1:42 op de klok, gebeurde wat weinigen voorzien zullen hebben: door een Driepunter uit de hoek, hij moet wel haast van de Weerter topscorer Jeroen van Vugt zijn geweest, kwam BSW Weert zelfs op 69-70. Eventjes werd het stil in de Maaspoort en hoorde ik zachtjes wat gemor...

Met een 'And1' van Scott werd het 72-70.
BSW Weert liep een balverlies op door 'lopen' bij 1:15 te gaan.
Direct werd er een lullig foutje op van Vugt gefloten (bij 1:07).
Scott mocht naar de lijn, maakte alleen de tweede vrije worp,
en toen volgden er natuurlijk Time-Outs en nog meer Persoonlijke Fouten.

Zelfs met nog maar 16.7 seconden te gaan kwam BSW Weert nog een keer terug van een 5-punts achterstand (75-72)...natuurlijk gevolgd door weer een Time-Out.

Rens van Ravenstein liep daarnaKees Jr. nog een keertje stevig tegen de grond, die -ondanks pijn- natuurlijk wel twee keer raak schoot van de lijn. De volgende aanval van BSW Weert kwam er niet goed meer door, Scott pakte de DR, werd gefould en toen werd het 79-72. De laatste driepunter van Jeroen van Vught -die ik eigenlijk voor het eerst het grootste deel (van de helft die ik zag) full-speed en met flinke intensiteit op de PG-positie zag spelen, iets wat ik al jaren graag wilde zien- trof geen doel. Optisch gezien was het een niet al te ruime overwinning van de gedoodverfde winnaar, in werkelijkheid dus een nog even best wel spannende pot...

Nu kan je natuurlijk betogen dat het een wanprestatie was van New Heroes Den Bosch -het glas is dan Half-leeg, of misschien nog leger dan Half- maar er ontbraken nogal wat spelers van Den Bosch. En je kunt het ook bekijken vanuit de 'Half-vol insteek', en nee: dat vind ik geen 'Roze Bril', laat staan een 'TE Roze Bril'...

Ik vind het gewoon een goede zaak dat het Nieuwe BSW Weert goed speelt, en tegenwoordig soms kans heeft om uitwedstrijden te winnen bij teams die (veel) hoger aangeschreven staan. De Noord-Limburgers speelden gewoon hard en zonder angst, en lieten weinig op het veld liggen dat 'Up for grabs was', en lieten ook het hoofd niet hangen toen het een verloren zaak leek; ze speelden dus door tot het gaatje, zoals het hoort. In ieder geval voor de Tweede Helft die ik zag.

Natuurlijk heb ik na afloop nog even de 'Stats' erbij gepakt;
-Tussenstanden:
Q1: 15-19
Rust: 40-30 (25-11)
Q3: 56-47 (16-17)
Eind: 79-72 (23-25)
-BSW Weert won dus het Eerste, Derde en Vierde Kwart
-kreeg veel minder FT's
-en verder was het statistische verschil slechts een paar Rebounds en een keer Balverlies..

Het is -dat vond ik trouwens al eerder de laatste paar seizoenen- geen straf meer om een wedstrijd van BSW Weert te zien; dat was -maar dat is wellicht mijn subjectieve kijk erop- in een paar eerdere 'staartjaren' van die club soms wel het geval...

Dus: iedereen kan met een gerust hart naar welke DBL-wedstrijd dan ook gaan kijken, zonder Zwartkijkers-bril op heb je dan een goede kans gewoon een leuk potje Basketball te zien te krijgen!


AART DEKKER


Het wedstrijdverslag van Freddy Klooté  op de DBL-site, met volledige Stats:   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten