zaterdag 28 januari 2017

COLUMNS AART DEKKER & BAS HEIJNE(NRC) EN ANALYSE AD / VVD POLITIEK . VD TREUR/SCHEUR / FLUTTE/RUTTE / TRUMP: 'Hoogmoed Komt voor de Val, Vroeger of Later!'

T'is geen geheim; die VVD en -zeker veel van de generatie die na mijn generatie kwam; zeg maar tussen de 35 en 50 jaar oud op dit moment- VVD'ers liggen mij (AD/Aart Dekker) niet zo. Die partij is geen schim meer van wat ooit een 'Echte Liberale Partij' was; en zeker de mensen die er nu aan de meeste touwtjes trekken zijn in mijn oog een stelletje figuurlijke lichtgewichten -wat niet wegneemt dat ze fysiek zwaarwichtig kunnen zijn!- een visie is in geen velden of wegen waarneembaar, Markje 'Flutte' Rutte ging er zelfs prat op geen visie -"...dat is alleen maar een olifant die het zicht belemmert..." sprak hij ooit pedant(!) te hebben. Toch hebben ze wel beginselen; VVD'ers zijn volgens die uitgangspunten per definitie 'beter' dan andere mensen, en dat gaat eens te meer op als je flink wat geld hebt weten te vergaren, de manier waarop is niet zo heel erg belangrijk -en 'dus' kan dat ook op onoorbare wijze geschieden blijkt steeds vaker; het gaat er meer om dat je zo 'slim' bent dat je niet gepakt wordt. En juist nu, op het moment dat 'Mark en zijn graaiers-club' dacht simpel weer Verkiezingen te kunnen gaan winnen, slaat het sentiment om en wordt niet alleen elke leugen met gehoon begroet; het zou op dit moment theoretisch zo kunnen zijn -moeilijk voorstelbaar, maar toch!- dat Mark ineens de waarheid zou gaan spreken, en dat hij dan toch niet meer wordt geloofd. En ook alle blunders en schandalen beginnen de weegschaal flink door te laten slaan in de voor de VVD verkeerde richting. Als dat zo doorgaat zou dat heel mooi zijn voor Nederland en de rest van de wereld, want dat houdt tevens in dat de wereld en de USA -nu opgescheept met de meest destructieve, compleet gestoorde president -Trump-, die de wereld in een verlicht, Westers en rijk land ooit heeft gezien. Het zal hem hetzelfde vergaan als de VVD nu: 'hoogmoed komt zeker voor de val..!

Goed dan nu nog ff een spelletje namen...

Ik walg dus vaak van de VVD-taferelen die we nu al weer een flink aantal jaren voorgeschoteld krijgen. En dat schrijnt bij mij des te meer omdat ik -en mijn omgeving- niet alleen zelf flink geraakt worden door veel van hun wanbeleid; als ik wat verder kijk dan mijn eigen kleine kringetje, zie ik heel wat ellende die mensen die het toch al niet het gemakkelijkst hebben voor hun kiezen krijgen - en ook dat verdraag ik slecht... Het is ook nog zo dat in een aantal gevallen het extra bij mij aankomt omdat een aantal van de VVD'ers die het naast 'de baas, Rutte' bont maken, namen dragen zoals de mijne, of daaraan aanverwant. Ik heet voluit Aart Alexander Dekker, en de man die als zoveelste 'Tough on Crime' bewindsman struikelde over 'het bonnetje' -ach het ging maar om 5 miljoen aan crimineel geld, dat ff witgewassen moest worden; 'who cares' binnen de VVD als het over zo'n luttel bedragje gaat? - heet Ard van de Scheur...uuh, sorry Ardvan de Treur...en ik met mijn inmiddels antieke oer-Nederlandse naam Aart, word regelmatig 'Ard' genoemd. En dan hebben we nog het grootste leeghoofd van allemaal; Sander Dekker...zo had ik ook kunnen heten, want Sander is natuurlijk een afkorting van Alexander... Het was in mijn familie gebruik om de oudste zonen van opeenvolgende generaties 'Aart' en 'Sander' te noemen...vandaar dat beetje extra schrijn bij mij als die mannen er weer eens een potje van maken.

Een dingetje nog voor het stuk van 'het AD' over de laatste gevallen VVD-bewindspersoon: ik heb het debat van deze week grotendeel 'Live' gevolgd, en ik moet zeggen dat ik het voorwaar zelfs een beetje te doen kreeg toen de Oranje Stropdas precies om 20:00h -hoe krijgen ze het voor elkaar; de seconde dat het NOS-Journaal klaar was met de tune!- opnieuw en onverwacht het spreekgestoelte beklom om zijn aftreden aan te kondigen, emotioneel en al - was dat nu goed toneel, of echt gemeend? We zullen er waarschijnlijk nooit echt achter komen... Waarom ik met hem te doen had? Omdat 'de echte dader' natuurlijk 'Teflon Markje' was en is, en die kwam weer van de haak. We zullen volgende week zien of hij het ook deze keer weer redt door een 'ouwe getrouwe' te offeren, of dat de bijl dan alsnog voor hem gaat vallen. Dat hij neer zal gaan komen is zeker: als het niet volgende week gaat gebeuren, of na de Verkiezingen of worst case niet al te lang daarna...

En dan Trump nog. Ik vreet een (kleine) hoed op als die de volle vier -laat staan acht- jaar zal zitten op zijn troon...


Eigenwijze Ard heeft totaal geen krediet meer

Hij wilde van kinds af aan zo graag minister worden, maar voor Ard van der Steur (47) lijkt de droombaan verworden tot een nachtmerrie. In het zoveelste debat over de Teevendeal telt meer mee dan enkel de feiten.
Het veranderen van zijn imago zegt misschien wel het meest. Begon Ard van der Steur als die grappige en flamboyante bewindsman, nu wordt hij voor pedant versleten. Zijn bravoure heet inmiddels een gebrek aan deemoed en politiek gevoel.
Oorzaak zijn - natuurlijk - zijn grote (verbale) misstappen. Die rond professor George Maat, Volkert van der Graaf, en al eerder over de Teevendeal. Maar sluipenderwijs kan de VVD'er niets meer goed doen.

FOTO ROBIN UTRECHT
Malle Ard die kisten wijn meeneemt in het regeringstoestel na een werkbezoek in het buitenland. Naïeve Ard die ineens onbedoeld in een reclame van KPN ('misverstand') opduikt. Arrogante Ard die een debat in de Eerste Kamer laat verzetten, ten faveure van zijn bruiloft met meubelmaakster Ninette. Slordige Ard die rond terrorist Ibrahim el-Bakraoui per ongeluk zegt dat informatie van de FBI kwam, maar moet erkennen dat het de politie in New York was. Kortzichtige Ard die een 'concertje' organiseert in een ambassade en geen huur betaalt.
Zo tellen oppositiepartijen inmiddels ook kleinere incidenten op bij de echte 'blunders'.
Noem het gezever, maar ondanks de kritiek die het hem oplevert, komt de minister criticasters nooit eens deemoedig tegemoet. Van der Steur mag graag zijn moeder citeren. ,,Die zei: wie geen fouten maakt, maakt meestal niks.''
Hoezeer ze ook op hem inbeuken, hij blijft de blik vooruit houden
Z'n opponenten horen het hoofdschuddend aan. En zo werd de VVD'er in zijn ministerschap - tot dusver twintig maanden - de vlek waar de oppositie steeds ongebreideld in kon wrijven.
De VVD wilde na de val van minister Ivo Opstelten en secondant Fred Teeven met een schone lei te beginnen, maar de nasleep van de deal met crimineel Cees H. is juist almaar groter geworden.
Dat Van der Steur een slepend en serieus conflict met de stakende (!) politie wist te lijmen, is al geen prestatie meer, maar 'een gelukje'. ,,Hij heeft simpelweg geen enkel krediet meer'', weet een bron binnen de oppositie.

Wie bent u?

Toch is Van der Steur een innemend persoon. Wie met hem praat, vindt een luisterend oor. Soms neemt hij de lift op zijn departement, stapt op een willekeurige verdieping uit en zegt: ,,Hallo, ik ben Ard, wie bent u en wat doet u precies?'' Deel je zijn voorliefde voor geschiedenis, dan kan hij op de Haagse boekenmarkt zomaar een eerste druk van het een of ander voor je meenemen. Of hij toont je z'n Winston Churchill-memorabilia, dineert met je in zijn atypische woonhuis: een kasteeltje in Warmond.
Zou je niet beter weten, dan zou je hem voor de succesvolste minister van het kabinet aanzien. Geen bewindspersoon die zo zorgeloos naar buiten stapt op de vrijdagmiddag na de ministerraad als hij.
Als z'n moeizame ministerschap al zijn tol eist, dan niet op zijn gemoed. Een gulle lach, een grapje, een praatje met voorbijgangers. ,,Het is ongelofelijk'', zegt een naaste medewerker. ,,Hoezeer ze ook op hem inbeuken, hij blijft de blik vooruit houden.'' Het is de VVD'er ten voeten uit: eigenwijs als wat en immer optimistisch.

Speelbal

Diep in z'n hart zal zelfs Van der Steur moeten erkennen dat het niet is geworden wat hij hoopte. De kans dat hij na vandaag nog minister is, lijkt klein. Hooguit blijft hij beschimpt en beschadigd achter, een speelbal voor de oppositie in de verkiezingscampagne.
Nu was hij ook geen eerste keus. VVD-collega Henk Kamp had geen trek in de baan, net als Jan-Kees Wiebenga, lid van de Raad van State. Dan moet Ard het doen, die is verbaal sterk, wensdroomde de VVD-top.
Als voormalig Nederlands kampioen debatteren (1991) én ex-advocaat, gold Gerard Adriaan van der Steur als ideale stand-in voor de hakkelende en mompelende Opstelten. Of zoals Van der Steur ooit zelf zei: ,,Ik was nooit zo'n fysiek ingestelde figuur. Al vanaf de lagere school moest ik van me af praten om me staande te kunnen houden.''
Pijnlijk dat juist....
...


Het hele AD-artikel lees je via Blendle --- Hier ---


Ook een van de top-columnisten van Nederland -zojuist ge-eerd met de P.C. Hooft-Prijs!- Bas Heijne bespreekt dit onderwerp vandaag in zijn NRC-Column; 'Ruttes grote leugen'   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten