maandag 14 november 2016

ACTIE NBB-ALV 2016: Meer Geld van de NBB voor het NMT! - 'The Making of Oranje Basketball'(1)

Ook dit verhaal is weer een deel van de serie artikelen waarmee ik aan wil tonen dat de Orange Lions het verdienen om in financiële zin tenminste gelijk behandeld te worden -Meer Geld van de NBB voor het NMT!- als alle andere 'NBB Oranje-teams'. Het Nationale Mannen Team -nu onder bestuur van Stichting NMT- is niet alleen het boegbeeld van de Basket-ball-sport in Nederland, maar ook de enige factor...
Foto: de Orange Lions te gast bij het Mike Nahar Summer-camp
...binnen het vaderlandse basketball die -in wisselwerking met de andere onderdelen van het Nederlandse Basketball, te beginnen met de Verenigingen (van klein tot groot)- de 'Imago- en Media-kar op gang zou kunnen krijgen, en ook kan helpen alle 'basketball-neuzen' dezelfde kant op gericht te krijgen.

Met andere woorden; de Orange Lions zijn het uithangbord van onze sport, op dat niveau goed functioneren kost wat, maar er zijn ook revenuen (te verwachten) voor de sport als geheel, tot en met de kleinste vereniging aan toe. Het is niet alleen een kostenpost, maar kan ook een rendabele investering zijn, waar van de opbrengsten terecht komen bij alle onderdelen van de NBB.

Zou het toeval zijn dat we in korte tijd (nu ineens) meerdere nieuwe sponsoren het Basketball binnen zien komen, dat er weer uitzicht is op nieuwe DBL-clubs? Ik denk het niet; het Nederlandse basketball heeft jaren achter elkaar positieve Oranje-gekleurde publiciteit gehad en dat begint vruchten af te werpen!

Het onderstaande verhaal is een poging duidelijk te maken dat 'Alles er toe doet', dat 'Alles met Alles te Maken heeft', en dat je als NBB dus niet straffeloos een deel van de sport erbij kunt laten bungelen; de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Als ergens een schakel het begeeft omdat er roofbouw op wordt gepleegd, dan zal vroeg of laat het geheel met de schade worden geconfronteerd. Oranje Basketball is niet de zwakste schakel, maar er is de laatste zomers wel roofbouw gepleegd op een (nog) relatief kleine groep mensen...dat kan -en mag- niet veel langer zo doorgaan. Vandaar ons initiatief.

Er is in Nederland heel lang en door velen gedacht dat 'geld steken in het Nationale Mannen Team zinloos is, en dat je in plaats daarvan van onderop moet beginnen om de zaak op te bouwen', als in 'bij de jongste jeugd gaan opleiden; en dan volgt na verloop van tijd vanzelf een goed Nationaal Team'.

Met alle respect; dat is klinkklare nonsense. Ik denk dat ik dat mag stellen, omdat ik ruim tien jaar lang als scout overal in Europa -en soms nog ver daar buiten- heb gezien hoe men het in vele andere landen doet; welke wijzen van aanpakken tot succes leidden, en dat succes kwam soms zelfs bij landen waar niemand veel van verwachtte.

Waarom het onzin is?

Bijvoorbeeld omdat perspectief ertoe doet. Ik hoorde recent een jonge speler zeggen: “Toen ik in de kleedkamer zat, en voor het eerst een Oranje shirt uitgereikt kreeg...toen dacht ik 'Wow!', ik kreeg het er helemaal warm van, en dacht 'dat ik dit mee mag maken'...” Zo'n voorbeeld spreekt boekdelen!

Die speler is niet eens het grootste talent; basketballt nog maar een jaar of twee, en begon bij een heel klein clubje. Sinds dat begin bij die kleine club trainde en speelde hij al in meerdere landen, en maakte hij deel uit van een Nationaal Jeugd Team. Een voorbeeld van waar 'de Top' en 'de Basis' elkaar raken...
Iedere jonge speler kijkt omhoog, naar het naast hogere niveau, maar ook naar de 'absolute Top', en geloof het of niet; naast dromen van de NBA, bestaat er ook voor heel veel jonge spelers iets van 'een Oranje Droom'. Iedere jonge basketballer verdient het dat perspectief te hebben..! En dat kan dus heel goed een kind in een heel klein clubje, 'zomaar ergens' zijn; die kleine clubjes doen er dus ook toe! Daar sluit 'de cirkel' zich; onder andere daar zit dus een link tussen de Verenigingen van Nederland en Oranje Basketball.

In het vervolg van dit verhaal -het zal snel achter elkaar in een aantal afleveringen uitkomen- zal ik aan de hand van een soort van 'The Making of the Orange Lions' verhaal laten zien waar het succes van 2013-2016 'ineens' vandaan kwam. Want het was natuurlijk niet 'ineens'; voordat spelers productieve A-Internationals worden, is er vele jaren in hen geïnvesteerd; door ouders, door henzelf, door verenigingen en de vele mensen die zich daar inzetten, (soms) door scholen, door de Bond op diverse niveaus en dan vergeet ik vast nog 'investeerders in Jong Talent'...

In dit verhaal ook -ter vergelijking en 'ter lering ende vermaak'- enkele cases van andere landen. Verder beperk ik me tot de MU20; omdat ik de meeste Fiba Europe MU20-B-Divisie-toernooien, en ook het enige MU20A-Divisie-Kampioenschap waar Nederland aan heeft meegedaan heb bijgewoond, deze deels heb gescout en over allemaal heb geschreven. De MU15, MU16 en MU18 laat ik grotendeels ook buiten beschouwing; als ik dat ook mee zou nemen wordt het verhaal te groot om op dit moment te behappen.

Bij het schrijven heb ik geleund op Jan Lievaart -o.a. jeugdcoach en ex-verenigingsmanager- hij vergezelde mij bij de meeste van die Toernooien. En ook op Burhan Alibegovic, jarenlang de coach van onze MU20, en onmiskenbaar een van de beste coaches die Nederland rijk is, en een van de meest succesvolle bondscoaches Mannen Jeugd in vele jaren. Hij coachte ook van vele andere (selectie-)teams, was een tijd assistent-coach bij de A-Internationals, en bekleedde nog andere functies in het Nederlandse Basketball; zowel bij de NBB als bij clubs. Burhan had vrijwel alle A-Internationals van de laatste jaren -en vele van degenen die zich de komende jaren in het Nationale Team zullen gaan spelen- onder zijn hoede, daarnaast is hij door al het scoutingswerk dat hij sinds 2004 deed een van de mensen in Nederland met de meeste kennis van 'wat er aan Nederlands Talent rondloopt'. Waar nodig gebruikte ik ook informatie van andere MU20-coaches zoals Hein Gert Triemstra en Ferry Steenmetz.

De stelling die het bovenstaande samenvat is dus: 'Voor een gezonde ontwikkeling van het Nederlandse Basketball zijn alle onderdelen van de piramide, van de jongste jeugd aan de basis tot en met een vitaal Nederlands Mannen Team, cruciaal; elke schakel is belangrijk.'


Volgende keer/morgen: 'Succes heeft altijd Vele Vaders, maar als er verloren wordt...' en 'Meedoen is -zeker in het begin- belangrijker dan winnen!'



AART DEKKER (namens de groep initiatiefnemers 'Meer Geld van de NBB voor het NMT!')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten