maandag 29 augustus 2016

SCHRIJVEN / CITAAT / INTERVIEW NRC: 'Renate Dorrestein Citeert Hemmingway... & Hoe dat zich verhoudt tot de Stukjes-schrijver Aart Dekker

CITAAT Interview Renate Dorrestein (NRC, 11 augustus 2016):

"Als je fictie schrijft, komt álles van jezelf aan bod

Interview Renate Dorrestein
Haar werk wordt vaak als makkelijk leesbaar gezien. 

‘Ik denk dan altijd aan wat Hemingway zei: easy reading is hard writing.’ "
















Het hele originele interview met Renate Dorrestein op NRC.nl lees je   ---  Hier  ---


Een mooie aanleiding om 'mijn lezers' iets meer inzicht te geven in hoe ik stukjesschrijver werd...

Ik ben niet geschoold als schrijver; op de middelbare school was ik met mijn VWO-B een uitgesproken niet-alpha.

Ik las wel altijd graag en veel, maar op dat moment nog niet de boeken die je op je lijst mocht zetten; ik schat dat ik tussen mijn tiende en vijftiende zeker zo'n 1000-1500 boeken gelezen moet hebben -wat betreft Science Fiction had ik de Bibliotheek wel zo'n beetje 'uit', maar dat was bij lange na niet het enige genre dat ik vrat.

Van de taalvakken vond ik Nederlands ook nog wel aardig, en Engels gebruikte ik direct in de praktijk omdat ik als basketballer al snel met Amerikanen te maken kreeg, maar Duits, Frans, ik had er weinig gevoel voor en vond de manier waarop ik het moest leren ook niet leuk...

Daarna rolde ik de Automatisering in -nu noem je dat ICT- ik draaide de normale volgorde een beetje om: ging eerst werken en pas na vijf jaar studeren. In die HBO-opleiding -HIO; Hoge Informatica Opleiding- kreeg ik wel wat taalkundige vakken, en die vond ik erg leuk, maar het was nu niet bepaald een opleiding Journalistiek of Creative Writing. En toch schrijf ik nu alweer een jaar of 20 best wel veel, op websites vooral in het Nederlands, maar in mijn tien jaar als Scout van het Internationale Jeugdbasketball ging alles in het Engels. Die rol gebruikte ik ook om de Nederlandse Basketball-liefhebbers te laten meelezen over mijn belevenissen en inzichten in het Fiba-Europe-basketball; ik was dus tegelijk een soort Journalist/Columnist/Reporter van het Internationale Basketball die probeerde die fantastische tak van de mooie sport Basketball in Nederland te promoten met mijn geschrijf.

Feit blijft: ik ben nooit opgeleid -en ook nauwelijks begeleid- bij het schrijven. En dat merk ik soms, maar dat merken mijn lezers ook weleens denk ik.

En nu schrijven een belangrijk deel is van wat ik doe, probeer ik mezelf verder te ontwikkelen. Echt studeren zit er -vooral door mijn gezondheid en zeker door mijn oogproblemen- niet in, het moet er dus 'een beetje bij'. Dus als ik eens iets tegenkom dat me van pas zou kunnen komen, dan neem ik dat graag tot me.

En dat geldt al helemaal als het over Renate Dorrestein gaat. Het was haar boek 'Heden ik' -mij aangereikt door vriend Paul Burghouwt- dat mij deed beseffen dat ik 'ME/CVS' -ook wel het Chronisch Vermoeidheids Syndroom genoemd- had.

In het bovengenoemde interview zegt zij:‘Ik denk dan altijd aan wat Hemingway zei: easy reading is hard writing.’

Dat is er een die ik nog niet kende. Maar het is zeker waar, net als het citaat dat op de voorpagina van deze Blog staat -met als strekking: 'Kort en bondig shrijven is moeilijker -en kost meer tijd- dan langere stukken schrijven. Die kritiek krijg ik weleens: 'Je stukken zijn te lang!', daar ben ik me van bewust, maar er zijn zeker zoveel mensen die tegen me zeggen dat ze dat onzin vinden... Het is maar dat u het weet; u weet nu waarom mijn stukken wellicht weleens aan de lange kant zijn...


Overigens, op het Internet is een veelheid aan wijze spreuken van Hemmingway te vinden; je vind er    ---  Hier  ---   een hoop...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten